söndag 19 juni 2016

Ovan molnen lyser alltid solen




Ovan molnen så lyser alltid solen

 



Jag har ett växthus!!!

Snart femtio år gammal
så har jag precis börjat i växthusskolan

Min egen dock..
För jag har ingen fröken
Men jag tänker att jag lär mig väl
Av mina misstag...


Den 19 juni är mörk
Det är söndagsmorgon
Och sängen var såå skön
 
Men när jag kom på
att växthuset väntade
 
Skuttade jag glatt upp
Sinnet var ljust


Längtan att få vara därinne är stark
Eller därute (?)

Med röda gummistövlar
går jag i det våta gräset
Med siktet inställt
Min mun är bred


En bit från växthuset står en
för mig nyupptäckt pion (!)
(Jag har inte bott här så länge)

Myrorna har fest!




Jag skjuter upp
den genomskinliga dörren
Drar in fuktig, grön luft
Alltså den är inte grön
Den luktar jord och växtlighet

Min stund!
 



Tomaternas små gula blommor
lovar röda frukter

Färdigköpta kryddväxter gror i hörnet




Mmm...
Jag längtar
Kryddsåser till grillningen




 
Men se där!
En liten paprikaknopp!



 


Vattnet strilar på tacksam jord
Efter det – rensning!

Jag krafsar lite irriterat i jorden och undrar
Varför växer det jag
Inte
 sått eller satt dit
bättre än de planerade växterna?


Jag rycker lite här och där
och ser säkert sammanbiten ut

Ni vet -
 Rynkade ögonbryn
 Hopsnörpt mun
Och väldigt koncentrerad

MEN
 

När jag ser den lilla raden
med gröna små blad
slätas mitt ansikte ut
och jag känner att
tametusan -

De litade på mig, fröna
Jag ler

 

Nu gäller det att inte göra dem besvikna
och ha ihjäl dem också
(som gurkplantorna)


Tips jag fått på varför de dog:

Gurkor behöver myycket vatten
(Jag vattnade troligen ihjäl dem)

De får inte stå bredvid tomaterna
(Jag planterade dem bredvid tomaterna)

OCH
De får inte vara för djupt nedgrävda 
(Jag grävde ned dem så djupt det gick)
 

 

Men nu har jag köpt nya! Håll alla tummar!


Fast…
jag undrar hur noga
man ska vara med gallringen?
Av de små gröna bladen
(Ruccola och Ringblommor)

Tips emottages tacksamt!


Kanske jag får plats med en stol härinne?
Då kan jag sitta här och skriva sen

Eller en liten pall i alla fall
Lugn och ro


Jag sneglar upp på den grå himlen
Känner samtidigt hur det
rinner mellan mina bröst
Håret ligger platt mot mitt huvud
 Växthuset är varmt och fuktigt
 
Men känslan!
Av att vara på växternas BB...
(Nja.., det lät dumt men)
Den är häftig
Lycklig liksom



Det gör inget att himlen är grå.

Lyckan finns ändå alltid att finna

Precis som solen finns där ovan molnen



Tänk vad lite som behövs ibland






 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

Inga kommentarer: