måndag 9 november 2015

Min väg i skogen!


Min väg i skogen


Skogen drar i mig och vill att jag ska komma in
Vägen är bred och inbjudande
Hösten är kall men jag är välklädd och solens strålar letar sig in mellan blad och grenar.
Barren ligger likt en matta och färgar marken varmt rödbrun






Jag vänder min blick uppåt och blir stående så en stund, betraktar de höga trädkronorna, 
ser hur de svajar svagt högt där uppe och känner hur liten jag är
Ord som dyker upp i mitt huvud är:
Storslagna
Mäktiga
Respektingivande
och naturligtvis
Vackra





I den åldriga skogen hänger skägglaven, det tyder på att skogen mår bra.
Känslan av att befinna sig i en saga blir påtaglig.

Som om en tomte sprungit förbi och tappat sitt skägg i farten.






Magiska vattendroppar fångar min blick, 
går jag tillräckligt nära ser jag hur skogen speglas i dem.
Sakta gungar de med grenen utan att trilla av.
Jag önskar i denna stund att jag hade en bättre kamera och att jag inte darrade på handen så.





Jag når den omtalade utsiktsplatsen
Ja, den är magnifik!
Berg, dalar och sjöar ser jag.
Nynnar sol, vind och vatten.
Drar ett djupt vördnadsfullt andetag inför moder natur.





Jag fortsätter min vandring och beundrar höstens färger.
Alla de brandgula löven är borta nu.

Kvar finns lite mildare toner som förbereder sin vila under snötäcket.





Mossan lyser fortfarande saftigt grön
Går man närmare ser den ut som en helt egen liten skog
Och på avstånd som ett 
vackert hantverk med perfekta små stjärnor.






Medan jag söker motiv dyker en skrämmande skugga upp..
Inte så vackert men jag tar med bilden för att jag gillar dess effekt.






Å de stackars hundkexen, de arma krakarna, så sköra nu på slutet.

Men ändå så vackra.






Den trolska skogen, det tunna ljuset strilar mjukt in över mossan.






Något konstigt är det
Idag är till och med de sågade stubbarna en fin syn
De stympade ytorna lyser starkt gula i solskenet.







Här och där i lingonriset tittar skogens rubiner fram och gör att jag ler.
Så fina!





Jag avslutar med ännu en bild över det vackra landskapet 
Molnslöjor seglar sakta. 

Ja det var min tur på berget bakom fantastiska Österåsen
Känner mig stärkt både av min skrivarweekend och av min skogspromenad.





Inga kommentarer: