torsdag 16 juni 2016

Oro





Oro

 


Jag promenerar i strålande solsken
Landskapet är lika magnifikt som vanligt
Idag räcker det med t-shirt
Armarna och näsan blir fräknigare
Jag får lust att sätta mig i diket

Helt stilla



Kanske kommer den lilla rävungen fram
Den jag höll på att
köra på häromdagen…
 
Men jag hann stanna
Han bara stod där i dikesrenen
Jag stod kvar med bilen
Och tittade på den söta

Ända tills jag upptäckte bilen bakom

Tänker att jag kan sitta där
och insupa sommaren
Och ta fram den vid jobbiga dagar

Kalla vinterdagar
Dagar av oro
Eller annat

Men då kanske någon skulle stanna
och fråga om jag var sjuk

Eller så blir jag känd
som den där knäppa

”Hon som sitter i diket”
Så jag låter bli

Benen får ta mig vidare


Dagar av oro har jag varit med om
Sådana som gör ont i magen

Och det känns som om
man ska gå sönder




 

Som fick mig att lägga mig
i ren apati på golvet

Tårarna rann utan att jag grät
Jag hade gjort allt jag kunde
Bett om hjälp i alla instanser
Men när ingen kunde hjälpa
kvarstod acceptans

Men att ta sig dit när allt är
upp och ner var svårt

Jag fick hjälp av en vän

”Släpp oron” sa hon
”Du kan inget göra längre
Du har gjort allt du kan”


Så började jag så smått klättra uppåt




 

”Du kan inget mer göra, Åsa”
Sa jag till mig själv
Gång på gång
På gång


När jag var ovanför ytan
Väntade jag
Och väntade
 



En dag kom beskedet
Den jag oroat mig för var fri
Det hade inte varit smärtfritt
Men hen var fri
Fri att börja ett nytt liv
Utan sitt helvete


Hjärtat lyftes upp ur sin mörka grop
Lyckan var ofantlig
Jag fick vara ett stöd igen
 

Frid och ro i sinnet igen


Av hänsyn till hen
nämner jag inga detaljer
Jag tycker inte det är nödvändigt

Det är känslan av
hopplöshet jag vill förmedla


Det här var några år sen
Men smärtan jag kände
går inte att glömma

Och hopplösheten
av att inte kunna hjälpa
en närstående

Den var outhärdlig
Klumpen i halsen är stor
när jag tänker på hur det var

 
Solen fortsätter gassa
Jag vänder och går hem
Dags att åka till jobbet nu


 
 
 
 
 

 

 

Inga kommentarer: