söndag 26 juni 2016

Midsommarfesten



Föryngrad!



Ung som en nyponros!

Jag står framför spegeln 
och gör mig fin

Genom det lilla fönstret 
lyser kvällssolen in

Lite krämer med c, 
mascara, vax och spray

Jag smetar lite här och där

Ju äldre man blir ju fortare går det

Visst, rynkorna är fler
Men man bryr sig mindre

I alla fall jag
Jag är jag liksom
Med alla mina år

Haha, vad jag är på bra humör!

                     
                      Vi ska nämligen på fest!                                                                                                 
Med vänner

Jag känner mig fin
Det kan man göra
När man känner alla redan
De har sett mig förut
Jag behöver inte göra mig till

Jag kan vara mig själv
Liksom


Vinflaskan, potatissalladen 
och oxfilén trängs i ryggan

Blomstren hänger och 
slänger i påsen på styret






Varma vindar möter mitt ansikte
Stråna böjer sig på ängarna






Det doftar sommar
Och solen är med
En sommardag att minnas


Jag trampar förbi skålande, 
vinkande och glada människor






Alla sitter ute
Sill, potatis och nubbar

Hög musik dånar uppe i backen
Folk ropar från balkongen
Jag vinkar

Ängarna, blommorna 
och klarblå himmel




Hur kan allt kännas 
som ett paradis ibland?

Tja... det är bara att passa på!

Jag njuter hejdlöst
Sorterar in allt jag ser

För att sedan ta fram och minnas
mörka vinterkvällar




Festen har redan börjat!

Alla är finklädda
Många kramar
Glädje

Över att få träffas igen

Värdfolket glittrar, 
passar upp och är perfekta

Så otroligt generösa
År efter år bjuder de in till fest

Framför rödmålat hus 
står mat uppdukad

Sallad, såser, bröd och tillbehör
Grillar glöder

Det stora vita tältet rymmer många
Det är mysigt






Levande musik hela kvällen
Proffsiga spelmän underhåller






Gitarrister, trummisar, killar med elbas 
och kvinnor på klaviatur




Jag gungar med
De är så bra!

Gamla låtar, nya låtar
Klassiskt, rock, blues och visor








En kvinna med rivig röst,
kort klänning 
och vackert böljande hår 
kliver fram

Hon sjunger så att 
håret på min arm reser sig





Tjejen med förkylning 
sjunger ändå

Rösten blir härligt raspig

Jag tänker på hennes stämband
Men kan inte låta bli att njuta
Hennes stämma blir såå häftig

De sjunger som proffs bägge två

Jag sjunger med i kända låtar

Dansar

Så njutbart

Jag känner mig ung

Ansvarslös

Och glömmer allt annat

Jag bryr mig inte ett skvatt
Jag dansar som jag vill
Jag känner mig ung

En gång till…

Va??

Jag som känner mig såå nöjd 
att vara 47-årig trebarnsmor?

Jag öppnar ögonen och 
kollar om någon märkte nåt…

Men –

Ändå

Att få känna sig som 15
Om så bara för en kvart



15 år igen..
Nja..
En liten, liten stund bara

Är skönt

Äh, jag dansar vidare!
Jag bryr mig inte ett skvatt


Kvällen är ljus och ljum när vi cyklar hem







Känner du igen min känsla?
Har du känt dig så någon gång?



























2 kommentarer:

Kjell Sjödin sa...

Tack vännen
Härligt att läsa att du uppskattade vår Midsommarfest
//Kjelle

Meď liv och lust från mig sa...

Det är jag som ska tacka!!
Ni gör det så bra!