söndag 12 juni 2016

Av jord är du kommen..




Av jord är vi alla komna!


En lycklig liten nyckelpiga.
Troligen..




Jag gräver med mina fingrar i jorden

Den känns varm och fuktig

Den lägger sig i alla veck
och rynkor jag har på mina händer

Jag känner hur jorden tränger in under naglarna

Jag blundar och känner en konstig lycka…?
 




Va??

Jag som tycker att jord är äckligt

Full av kryp, bakterier och maskar

Och en och annan
skalbagge och spindel

Huga

Men det gör liksom ingenting

Jag finner att jag njuter

Konstigt nog

 

”Av jord är du kommen”

Dyker upp i mitt huvud

Inte att jag vill eller tänker dö

Bara att det är så det är…!
 
Naturligt egentligen


Idag kvittrar fåglarna

Solen bränner min hud

Alla är hemma

Mätta och glada

Blommor och blad får omsorg av mig

Allt är liksom perfekt



Min farfar hade en fin trädgård

Och farmor förstås

Men jag tror det var han som hade gröna fingrar

Jag minns Malva, rosa och vita

Som fyllde rabatterna





Pioner röda, stora
Syrener, vita
 
Och massor av andra blommor

Jag tänker på honom när jag gräver

På det liv de levde tillsammans

Med sina 6 barn

Farfar fick jobba borta på veckorna

Komma hem på helgerna

Farmor kämpade hemma med barn och ladugård

Var de lyckliga?

Jag tror inte de tänkte så mycket på det

Gjorde det som krävdes bara

Lycklig?

Tja, ibland säkert



Jag tänker på det liv vi lever nu

Stressigt och jäktigt

Många måsten för att passa in

Är vi lyckliga?

Tja…

Ibland

Vi måste vara nere emellanåt

För att kunna uppskatta lyckan

 
Vi vet så väl hur andra har det

För det kan vi läsa om varje dag

Lyckliga leenden på varje bild

Så vi jämför oss

Och vill ha det som vi tror att andra har


Jag har barn

Jag har jobb

Jag har sambo

Jag har många vänner

Bor i hus

Vi har till och med husvagn nu






Jag har det skitbra

Helt enkelt!

Jag är lycklig

Ibland



Jag fortsätter gräva i jorden

Slutar fundera

Och bara njuter

En stund
 
 
Av jord är vi komna..
 
Av jord ska vi åter...!
 
Så är det bara





Förgätmigej!

 
Följ gärna min blogg om du känner för det

Ha en trevlig söndagskväll!





 

 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fin text och fina funderingar
/malin

Meď liv och lust från mig sa...

Tackar! <3

Meď liv och lust från mig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.