torsdag 23 juni 2016

Den största stunden!






Den största stunden!




Vaknar och sträcker på mig
Gnuggar mina trötta ögon

Sovrumsdörren står lite på  glänt
Avslöjar en strålande junidag

Det doftar nybryggt kaffe och stekt ägg
Min käre väntar på mig

Jag ler och låter honom vänta bara lite
Jag ska vakna riktigt först

Om en stund ska han få en
Jagälskardigkram

Det är midsommarafton idag!

När jag blundar kommer minnen

Jag är fem år
Vaknar i det pyttelilla sovrummet
i sommarstugan

Jag ligger i den ljusblå våningssängen
Min syster ligger däruppe

På väggen sitter orange plasttapeter
Som går att klösa på

En mygga surrar i det heta rummet
Den knallgröna
rullgardinen är neddragen

Jag skuttar upp
Det är strålande sol

Det doftar nygräddade våfflor
Mamma sitter därute
Hjortronsylt
Grädde






Grönt gräs mellan skifferplattorna
Glittrande hav nedanför
Måsar som skriker






Mammas klarblå solklänning
Fräkniga armar
Mogna smultron hela slänten

Vi ska plocka blommor
Och klä stången idag






Det är härliga minnen som väller fram

Kommer du ihåg ditt
livs lyckligaste ögonblick?
Det där som får dig att le
när du tänker på det
Som fick dig att må så bra att
det kändes som om du gick på små moln

Hela bröstet uppfylls av glädje
när du tar ett andetag
och tänker på det

Eller har det inte kommit ännu?

Kanske går du och väntar
på att drömprinsen ska komma
Eller prinsessan
Ditt barn ska födas
Du ska gifta dig
Du ska få barnbarn
Du ska resa jorden runt
Du ska få drömjobbet
Eller kanske på att få göra
någon annan människa lycklig?
Tänk efter!

När jag blundar och funderar
tar det inte många sekunder




 
Mina barns födslar!
Är såklart det som gjort
mitt liv värt att leva
Lyckliga, stora stunder!
När barnet lades på mitt bröst
En ny liten människa
Kladdig och skrikig
Glädjetårar
Allt det onda
Glöms bort

Jag är en urmänniska
som har uppfyllt mitt kall!
Så kändes det

Jag blir lika uppfylld av lycka när
jag stannar upp och tänker på dem nu




 
Stolt
Över dem
Och över mig själv
De är en del av mig liksom
Och deras far förstås

Löjligt, självklart

Men en underbar känsla


Stora stunder
Nu ska jag kliva upp
En ny stor stund väntar!

Jag fick frågan
varför jag tänker så mycket



Jag tror att all oro i världen
Får mig att vilja avskärma mig

Och grotta in mig i olika känslor
Och fundera på hur det
kändes just där och då

Hitta saker att vara tacksam över

Eller då håller jag på att gå in i en ny fas bara



Ha en trevlig midsommar!

 

 


 

 

 

 

Inga kommentarer: