torsdag 2 juni 2016

Förväntan




Förväntan



Det är helt stilla

Juninatten har passerat sin mörkaste tidpunkt

”Åter gryr dagen”

Jag ligger med vidöppna ögon

Sömnen kommer inte

Jag vänder mig och försöker hitta sovställning

Snarkaren grymtar lite:

-          Hmpff, gödu?

-          Sov vidare du älskling

Jag smyger upp, ställer mig och glor ut i natten

Jag får lust att gå ut

Natten är ljus nu

Tyst
 





Såå vackert!

Sjön ligger spegelblank

Ovanför den vilar tunna mystiska slöjor

När man var femton satt man ute hela natten

Det var ljust

Ingen ville gå hem

Vi såg fladdermöss

När solen steg på den klarblå

Kom en ny dag

 


Jag går ut

Sätter mig på altanen

Kanadagäss går omkring helt nära

De har inte hört mig

De är fantastiskt vackra

Faktiskt, ändå..

Den finaste tiden på året

Vad mycket man inte vet när man är femton

Om livet

Hur det kommer att bli

Självklart såklart

Hur ska man kunna veta det?

Jag menar

Såhär i efterhand –

Blev det som jag trodde?

Nja, på vissa sätt

På andra – verkligen inte

Är jag bitter?

Nope!

Livet går fort

Det är bara att hänga med!

Saker som man ångrar..

Det är ingen idé

Säg förlåt och försök ta dig vidare

Så fridfullt det är i natten

Rofyllt




Tankarna flödar

Allt löser sig

På ett eller annat sätt

Ett bra råd till femtonåringar

Eller oroliga själar

Förväntan

Inför livet

Eller på att sömnen ska komma

Jag går in och lägger mig och väntar

Jag är inte femton längre

Det är en ny dag imorgon





Men allt löser sig

På ett eller annat sätt..

Tänker bäst på natten tror jag
I lugn och ro



Inga kommentarer: