måndag 6 juni 2016

Nationaldagen!




Nationaldagen!






O´boy, vicket vackert väder!

Inte ett moln

Ta mig till havet

Och massor med andra visor

Dyker upp i mitt huvud

Vi tar en promenad


Vi inser att vi klätt oss för mycket

Det är varmt idag

Sommaren är verkligen här

På nationaldagen!

Lyckat





Ängen är fylld med maskrosor

Kärleken går bredvid mig

Han försöker få mig att förstå matematiska formler

Jag nickar och låtsas förstå

Idag vill jag bara njuta






Av solen

Av dagen

Av vädret

Och livet

Jag är bra på det

Inte på matematiska formler






På stan firar massor av människor dagen

Med musik och sång



Äppelträden blommar

Vi sitter vid små parasollförsedda bord

Grönrutiga dukar
 
Röda pelargoner


På borden

Det finns tårta och kaffe

Solen är fortfarande med

Damer med hembygdsdräkt serverar

Det känns hemtrevligt

En grupp spelemän spelar

Fiol, dragspel flöjt, gitarr och sång




Min fina vän spelar fiol och sjunger

Stråna på min arm reser sig

”Jag är en fattig bonddräng”

”Kostervalsen”

Och en massa andra gamla visor

Jag finner mig sitta och stampa takten

Trodde inte jag gillade sånt

Men jag njuter

Jag är inte yngst här

Ett ungt tatuerat par sitter framför mig

De stampar också takten

Fast medelåldern ser ut att ligga på 70+

Ingen sitter med mobilen

Det känns som på den gamla goda tiden






Gräset är grönt

Det gamla huset är rött

Många har satt den gulblå på bilen


Klart vi ska fira vårt land

Vi firar

Tills det blir natt






Livet

Ska njutas

När vi får möjlighet



 
 
Eller hur?










 



















Inga kommentarer: