måndag 15 augusti 2016

En isande gråkall vind...



En isande gråkall vind…..




Rubriken och texten stämmer dåligt 
med dagens bilder,
men de är alldeles färska!

Jag kör min bil, 
ögonspringorna är inte större 
än ett par millimeter. 
Jag kisar nyvaket mot 
måndagsmorgonen. 

Hade jag inte lovat hämta 
min sambo på bilverkstaden 
hade jag fortfarande sovit.
"Men vad gör man inte...."

Ur radion dånar 
”En vintersaga” 
(Jerry Williams) 
Sverige känns kallt efter Grekland. 
Det är bara augusti, 
men en ovanligt kall sådan.
Låten passar bra. 

Jag gillar att spela hög musik 
när jag kör bil för då kan jag 
sjunga med hur högt jag vill.
”De e då som de stora vemodet rullaaar innn”

Jag gapar stort när jag sjunger 
och ser på det fortfarande 
gröna landskapet och känner att 
jag gillar Sverige bäst ändå. 
Jag byter låt.




Det var riktigt skönt att komma hem. 
Bara att få sova i sin egen säng, 
sin garderob och sådant man är 
van vid är ju underbart! 
Hem till det normala liksom.
Tjohoo! 
(Alltså inte sova i sin garderob)




Att komma hem till ”verkligheten” 
kan också vara jobbigt.

När man ställs inför det faktum 
att det inte finns någon som glatt 
kommer och städar varje dag, 
ingen kock som lagar god mat 
och det latlata livet är 
slutslut liksom.

Då kan det hända att ens inre 
får en chock och sänder ut 
kramper över bröstkorgen.

Vi stod bredvid varandra, 
jag och min sambo, 
och skulle just sätta igång 
med middagen när min bröstkorg 
drogs ihop gång på gång,
som kramper.





Det kändes som om samma jättehand 
som jag skrivit om förut nu klämde 
ihop högra halvan av min bröstkorg. 
”En isande….” 

Det var som om min hjärna blev 
varse om alla ”måsten” igen.

Skärrad satte jag mig ner 
och dirigerade de andra istället.




Jag som tyckte att jag mådde 
hyfsat de sista dagarna därborta, 
inser att mitt inre inte vilat klart.

Jag har inte känt något mera 
sedan dess men tänker noga 
på vad jag gör hela tiden. 

Min resa med bilen idag gick bra, 
jag gjorde några ärenden i sakta mak 
och ansträngde mig att 
tänka EN tanke i taget.




Jag har vant mig vid att 
ALLT 
måste göras i en faslig fart.
Helst samtidigt. 
Nu får det vara slut med det Åsa!


Varsågod, lite extra kuriÅsa: 

Har ni provat att dra på er en 
stödstrumpa på en liten, 
liten 30-gradig toalett 
på en flygplats någon gång? 
Lägg därtill att era fötter 
samt ben är fuktiga och svullna 
eftersom flygbussen körde 
utan luftkonditionering och 
hade väl ungefär samma temperatur. 

Jag trodde jag skulle bli tokig!
Det var omöjligt! 
Fast istället för att börja lipa 
så började jag fnissa och 
undra om jag var med i dolda kameran.

Svetten rann på mig när jag kom ut 
och gapande damer undrade nog 
varför jag log…



Bilden föreställer en tjock Åsa-fot med en knövlig stödstrumpa.
 






Kram från mig!




Inga kommentarer: