söndag 11 januari 2015

Jag var ung en gång.......

Fem ljus i tårtan!




Tänk vad nyss jag var barn!
Med en mamma och en pappa
och fem äldre syskon

Jag var minst
och hade alltid 
 nyponsoppa i nappflaskan

Vi åkte till stugan varje helg på sommaren

Vi hade en orange Vaz
Pappa öppnade sidorutan 
när han rökte 

Mamma hade hårda karameller
Klyftor som av apelsin eller citron
Vårt bilgodis

Halvsju varje kväll ropade TVn
Kommnura!!!

Vi kollade 
Beppe och Balthazar
Barnjournalen och Boktipset

På A-Ö hade Hedvig en TV
där hon kunde se den 
hon pratade med i telefon

Min kompis hade en Cindy
Jag hade bara Barbie
Och Ken förstås
Och Kitty

Vi fångade grodyngel 
i Gevaliaplåtburkar
Minns aldrig några färdiga grodor
Men det var roligt att fånga upp
de slemmiga svarta prickarna
Vi matade dem med Husmanssmulor..

Vi köpte smågodis i små vita påsar 
med rosa blommor 
i kiosken på lördagar


Vi gick i söndagsskola
och sjöng i barnkör

Allt var roligt
Jag var aaaldrig ledsen
Det var sol varje dag

Älskade barndom!


Inga kommentarer: