måndag 30 maj 2016


Idag gör jag ingenting!



Jag sitter ute

Jag hör fågelkvitter, massor av fåglar kvittrar, piper och kraxar

Det får mig att njuta och känna att det är sommar

Jag blundar och lyssnar på de olika melodierna

Det låter som om fåglarna har små samtal

En fågel i trädet till höger:

-          Men vilken värme vi har! Tvitititi

-          Ja, ojojojoj, svara den till vänster. hihuhihu

-          Har era ägg kläckts ännu? Kvittkviddevitt titt

-          Nope, men de rörs därinne hör jag. Titutitu

En skata kraxar:

-          Smask, smask. Krakra.

-          Flyg iväg din elaking, svarar bofinken upprört. Kvikvikviku




En humla surrar mjukt runtomkring mig

Han undrar nog varför jag inte planterat några blommor ännu.

Han ser ullig och mjuk ut.


Solen värmer min hud

Smarta jag tog svarta långbyxor idag

Jag kavlar upp dem varv på varv

Snart ska jag gå in och ta på mig shorts
Men inte riktigt ännu


Någon sågar i byn, det låter hemtrevligt

 Kanske han ska byta ut 
några brädor på sitt hus

Jag minns när jag var liten

Min pappa som snickrade

Mitt ena öga blir lite blankt


Gräset är grönt
Alla löv har snart spruckit ut.

 Ängen rakt framför mig breder ut sig

Då och då dyker en fågel
för att hämta en mask

Jag ser hur masken hänger i näbben

 Jag undrar hur de kan veta var de är?

Hörs maskar?

Hm.. ja, de lär ju inte lukta eller synas 
i alla fall


I slänten växer gula och vita påskliljor

Mitt ibland ogräs och sly

Hur kan man bli så glad av blommor?




Tvätten som består av nattens sängkläder hänger i klädstrecket

De fladdrar böljande i vinden

Mm, så gott det kommer att dofta när jag bäddar med dem ikväll


Det är en av de sista dagarna i maj

Jag har fått förmånen att sitta här och göra precis vad jag vill

Jag vill göra massor, egentligen, men det får jag inte.

Jag ska vila nu.

VILA


När man jobbar tänker man på allt man skulle ha gjort om man fick vara hemma

Bara en dag

Brukar jag tänka

Men nu behöver jag inte

Jag kan sitta här bara och skriva det jag tänker

Det är bara E4an som stör med sitt aldrig sinande brus…

Men fåglarna verkar inte bry sig

Så då bestämmer jag mig för att inte bry mig heller

Jag stänger av oljudet

Jag blundar och tvingar mig att sitta en stund till


Det är en konst att inte göra nåt

Att veta att disken står kvar därinne

Att en maskin väntar på att bli tvättad

Att golven borde städas

Att…

Hur mycket som helst borde göras

Men det löser sig

Det finns flera dagar





Inga kommentarer: