onsdag 27 juni 2018

Vita gäss, vackra stenar, en livsfarlig Tärna och starka band.




Vita gäss, vackra stenar, en livsfarlig Tärna och starka band



När vi ska på båttur behöver jag bara knäppa flytvästen och le lite
Min sambo fixar resten!

Korv, grillkol, stolar, handdukar, fikagott, båtnyckel och allt annat som är viktigt för en dag på havet.
(Han kör till och med fram bilen till dörren när vi ska åka)

När jag vig som en elefant äntrar båten klättrar han vant hit och dit och fixar och grejar
Nåväl, jag tar plats och inväntar på start, utplaning och gupp


Båten studsar, håret flyger och jag kisar
Himlen är knallblå, havet ännu blåare och mina bara ben, bruna
Solen skiner på vår semesterdag i båten
Jag sitter bara i linne och shorts
Fartvinden gör att håret blåser och jag njuter



I natt har jag preparerat min vattenrädsla
Och jag tror det hjälpte! (lite)
En jättesvallvåg gör att båten åker rakt upp och rakt ner 
(känns det som)
Men jag veet nu att den inte kan tippa, så jag håller i mig, 
sväljer lite och leeeer mot min käre

Jag vet inte om han genomskådar min vattenrädsla, men han säger inget
Jag är mycket mindre rädd nu än ifjol i alla fall
För att inte tala om i förrfjol!
Tsss, jag njuter ju lite nu till och med!

Min båtchaufför väjer skickligt för de vita gässen som ligger och skummar på de största vågorna
När vi väl är framme så hjälper jag till med tampar och grejer. Jajamen!


Vi har åkt till Trysunda, vi vandrar på klippor, klappersten, till utkiken och lilla vägen vid husen
Grillar korv, äter glass, strosar, matar måsar och myror med majs och solar
Hela dagen är underbar!



Tills vi kommer iland, hemma vid bryggan…


En Tärna har lagt ägg alldeles vid småbåtshamnen
Precis där man måste passera för att komma ut på bryggan
Alla som kommer nära hennes ägg försöker hon hugga i huvudet

Det är väl klart att jag förstår att hon är rädd om sina ägg
Men det är otroligt obehagligt att gå där
Hon cirklar två varv och siktar sedan in sig och dyker mot sitt offer.  
Och hugger!!
Jag hade en med flytvästar fylld säck på huvudet när hon dök emot mig
Jag skrek rätt ut 
(För att skrämma henne såklart) 
(Men min sambo blev räddare) 
(För mig)

Min idé är att någon iförd rymddräkt ska flytta äggen åt henne
Massor av människor passerar där varje dag
Det kan gå illa! Och äggen är inte ens kläckta än!
Hon har ruvat de senaste veckorna när vi varit där.


Starka band…
Jag funderar på vilka som är de starkaste banden?
Blodsband, eller de till själsfränder?
Ibland hittar man en vän som får en alldeles speciell plats i hjärtat
Man upptäcker att värderingarna är desamma
Att intressena inte alltid stämmer gör mindre
Bara känslan att man hittat en vän som bryr sig
Och som man bryr sig om
Jag har just hittat en sån, en nygammal vän som visat sig vara min nya klippa.
Henne ska jag vara rädd om!


Kram för idag!

Såå jäddra coool!





Inga kommentarer: