tisdag 23 februari 2016

Du ska inte tro att du är nåt!




”Du ska inte tro att du är nåt!”



JO

Gör det!
Tro på att du är en person
som med alla dina extra kilon, alla dina fräknar,
din stora näsa, din stora rumpa, dina breda lår,
dina dåliga matteresultat, din dåliga stavning, din blyghet,
din stamning, din burdushet, din dåliga andedräkt
 – Ja, allt du möjligen kan ha komplex för –

ÄR HELT FANTASTISK!!

DU
Är en människa precis som alla vi andra.
Med huvud, armar, ben och allt däremellan.
Kan du läsa vad jag skrivit har du förmodligen en hjärna också.
Använd den och inse att du är något!

Jag undrar:
Varför skulle några av oss vara viktigare
och mer betydelsefulla än andra?
En känd sångerska, ett hockeyproffs,
en statsminister, en kung eller…
Ja, vem som helst!
Är lika viktig som DU är!

Känn dig märkvärdig
Kör med zebrabrallor om du känner för det.
Gå omkring med solbrillor inomhus.
Gör en snögubbe.
Byt profilbild varje dag. (fb)
Tala om vad du klarat av.
Skryt över dina barn.
Var stolt över dem.
Tro på dina idéer även om ingen annan gör det.
Så länge du inte trampar på någon annan –
  Gör vad du vill!

Jag brukar tänka att jag är viktig.
För mig själv, för mina barn, för mina vänner.
Jag orkar inte oroa mig för vad andra ska tycka.
Om någon tycker att jag skriver, säger eller gör något galet -
Jamen då får de väl göra det.
Livet är för kort för att lägga ned tid på sådant.

ALLT
Du vill klarar du!
Vill du verkligen bestiga Mount Everest så kan du det!
Vill du springa ett maraton eller bli en munk –
Kör bara!

Jag tänker inte skriva ”Inom vissa gränser”

För tänk efter –
Det är bara du själv som kan inse om något är helt orimligt för dig,
Astronaut kan ju vara svårt om du blivit för gammal.
Kung eller drottning - Njaa.

JAG
 vill verkligen inte bli USA:s nästa president.
Alltså drömmer jag inte om det heller.

Jag skulle däremot väldigt gärna vandra på Kinesiska muren,
uppleva New York och se Indiens Taj Mahal i verkligheten.
(Visst, det kostar pengar, men jag har inte tänkt åka imorgon)
Tja.. då siktar jag väl på det.

Jag drömmer om att skriva en bok,
bli en mästerfotograf och att bygga ett hus
Jag kan om jag vill!
Visst, jag tänker göra precis det jag känner för.

Kom ihåg!
Det är bara du själv som bestämmer om du vill tro att du är något.
Det är bara du själv som kan bestämma vad du ska sikta på.
Skulle någon annan vara sugen på att tala om för dig att:
Du inte ska tro att du är något.
 Eller att du inte kommer att nå dina mål.
Så vet den personen inte vad den talar om!

ELLER HUR?






3 kommentarer:

Kattis sa...

Du är fantastisk Åsa! Tack för all din inspiration. Kram. Anna-Karin

Meď liv och lust från mig sa...

Tack och tack detsamma A-K! Kram/ Åsa

Meď liv och lust från mig sa...

Tack och tack detsamma A-K! Kram/ Åsa