måndag 4 april 2016

Iakttagelser vid fikat!





Mmmm, en biskvi skulle kännas läckert i gommen….
Jag blundar och kan redan känna smaken
Jag smackar ofrivilligt till 
och hoppas att ingen hörde

Chokladen skulle knäckas av när jag bet på den,
den skulle brytas av i flera mindre bitar 
och liksom knastra mellan tänderna,
och smaka guuuudomligt som bara choklad kan göra

Smörkrämen skulle breda ut sig på tungan
och slinka med den bruna chokladsmeten ner i halsen
Nä usch, nu lät det äckligt och mitt blodsocker skulle skjuta i höjden

En liten, liten gobit då?
En smakbit bara!
Jag sneglar runt på bakverken bakom glaset


(Fast han på bilden var mycket sötare)

När jag ser mitt ansikte speglas i glaset blir jag generad
Stora glupska ögon möter min blick
Och tusan,
en dregeldroppe i mungipan minsann
Jag torkar diskret bort det blöta






Tårtor, pajer, kakor, bakelser…



 


En minihavrechokladkaka!!
Mmmmmm...
Man doppar chokladdelen snabbt i kaffet
och låter det bruna bli pyttelite smält bara
Skyndar sig med kakan till munnen och biter av
Den bruna sörjan sköljer man ner med en klunk kaffe
Eller nä.. sörjan?
Jag tar och hoppar slisk idag!

Smart bantningstips förresten!


Idag blir det en grovfralla till fikastunden
Bra för tänder, mage och blodsocker




Stället är fullt av fikasugna människor mitt på måndag eftermiddag
Jag tittar mig omkring medan jag letar min fikakompis

En krypande liten ettåring tar stora kliv med sina armar
Det mörkbruna golvet vi alla går 
med ytterskor på ser smutsigt ut..
Fast han är mycket söt och händer och knän går att tvätta

Jag hittar henne vid ett väggbord med fyra stolar
Brickan och jag dunsar ner mittemot
Henne alltså


Nu var det inte
 ML som hängde där men..

Fantasifull konst hänger på väggarna och lockar till liten diskussion
"Det vackra i det enkla"
Kommer vi fram till att en serie tavlor föreställer
Några färgstarka streck mot turkos bakgrund
En ser ut som kärlek,
Det är  silhuetter av ett par
En, en havande kvinna
En som vågor
Ja, här har vi en duktig konstnär.
De skulle passa bra hos mig!

Stället är stort men de har ändå lyckats få det mysigt!
Med låga sofforgrupper
Och barbord med höga stolar
 Med starka färger, på kuddar, gardiner
Och mönstrat tyg på väggarna

Jag glufsar i mig min grovfralla 
och tappar naturligtvis gurka på golvet
Snabbt som attan tar jag upp den 
så inte krypar´n kommer
och äter oren mat också



Efter andra koppen kaffe så har vi avhandlat
barn, sällskap, jobb och mående
och kommit fram till följande

Att det är skönt med stora barn
(inte bara sen vi sett han på golvet)

Att kvinnor och män tänker olika
Om inredning, hobbys och känslor

Att ha jobb är bra
Men att vara ledig är skönare
(För då kan man göra det man brinner för)




Att ha nära vänner är stort
Och viktigt!

Att det är viktigt att lyssna på sig själv
(Man får prata högt för att höras)

Det sista är viktigast!
Kör inte över dig själv

Blir kontentan av vårt samtal
  




Inga kommentarer: